INTERVIEWREEKS VEERWERK
Er zijn heel wat experten aan het werk in kader van tewerkstellingsondersteuning. Via deze interviewreeks laat ik de mensen zelf aan het woord. Aan de hand van 5 vragen pols ik naar hun rol en expertise in kader van terugkeer naar werk en/of werkbehoud.
Vandaag in de kijker:
DE DIENST GESPECIALISEERDE SCREENING VAN VDAB
Wie ben je?
Ik ben Kristel Stroobants, expert intensieve dienstverlening (IDV) bij VDAB. Terwijl ik voorheen werkte als bemiddelaar intensieve dienstverlening bij VDAB, werk ik nu als expert voor de thema’s re-integratie, sociale economie en detentie binnen de dienst intensieve dienstverlening.
Wat is de rol van de dienst intensieve dienstverlening van VDAB?
Als VDAB-bemiddelaar* bij intensieve dienstverlening richten we ons op werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt die drempels ervaren om terug stappen te zetten naar werk. Vaak hebben deze mensen nood aan gespecialiseerde ondersteuning en/of tewerkstellingsondersteunende maatregelen*.
Voor gespecialiseerde ondersteuning worden partnerorganisaties ingezet; de VDAB-bemiddelaar intensieve dienstverlening blijft evenwel “trusted advisor”: de contactpersoon die het hele traject naar werk mee verder opvolgt.
*VDAB-bemiddelaar: persoon werkend bij VDAB, ondersteunt mensen in hun zoektocht naar werk.
*TewerkstellingsOndersteunende Maatregelen (TOM): heb je een beperking of gezondheidsproblemen, dan kan je in Vlaanderen bij VDAB Tewerkstellingsondersteunende Maatregelen of TOM aanvragen. Hieronder vallen de Bijzondere TewerkstellingsOndersteunende Maatregelen (BTOM), Collectief Maatwerk en Individueel Maatwerk.
Welke diensten en ondersteuning biedt de dienst intensieve dienstverlening aan?
De kernopdracht van de VDAB-bemiddelaar intensieve dienstverlening is het inschatten van de afstand tot de arbeidsmarkt, het bepalen van welk traject de werkzoekende kan afleggen en het opvolgen en ondersteunen van dit traject als “trusted advisor”.
Om tot een advies te komen, brengt de bemiddelaar het functioneren van de werkzoekende in kaart. Dit kan aan de hand van gesprekken, dossieranalyse, het uitklaren van de medische situatie, contactopname met vorige werkgevers,… We gaan ook doorverwijzen voor assessment en testing waar nodig.
Daarnaast zal de VDAB-bemiddelaar intensieve dienstverlening alle informatie verzamelen in het klantendossier.
Op basis van alle gegevens kan de VDAB-bemiddelaar een goede inschatting maken over het traject van de werkzoekende richting arbeidsmarkt en eventueel rechten toekennen of adviezen aanvragen.
Zo kan er aangegeven worden of iemand klaar is voor het regulier economisch circuit*, al dan niet met ondersteuning van Individueel Maatwerk*. Als de reguliere arbeidsmarkt niet haalbaar is, kan het advies Collectief Maatwerk* ervoor zorgen dat iemand toegang krijgt tot de maatwerkbedrijven*.
Is de werkzoekende nog niet klaar om stappen te zetten richting betaald werk, zijn adviezen ‘arbeidsmatige activiteiten sociale economie (AMA WSE)*’ of ‘Activeringstrajecten*’ mogelijk.
Voor ‘AMA Welzijn*’ wordt de Dienst Gespecialiseerde Screening ingeschakeld.
Is de werkzoekende klaar om stappen te zetten naar betaald werk, dan bekijkt de VDAB-bemiddelaar intensieve dienstverlening wie deze persoon het best kan ondersteunen. Ofwel gaat de VDAB-bemiddelaar doorverwijzen naar een VDAB-collega binnen een beroepensector, ofwel doorverwijzen en samenwerken met andere diensten/partnerorganisaties. De VDAB-bemiddelaar bij intensieve dienstverlening blijft bij doorverwijzing naar een partner de contactpersoon voor die welbepaalde werkzoekende (en de dienst die de werkzoekende dan begeleidt).
*regulier economisch circuit (REC): geheel aan bedrijven binnen de privé en openbare sector, inclusief zelfstandig ondernemerschap
*Recht op Individueel Maatwerk: Recht op loonkostsubsidie en eventueel begeleidingspremie indien van toepassing, specifiek voor de werkgever (of zelfstandig ondernemer) en enkel toegekend aan personen die arbeidsbeperkingen ervaren.
*Recht op Collectief Maatwerk: Recht op toegang tot werken in een maatwerkbedrijf.
*Maatwerkbedrijven: de vroegere beschutte en sociale werkplaatsen. Maatwerkbedrijven bieden tewerkstelling aan mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt, met persoonlijke begeleiding en ondersteuning op de werkvloer (= sociale economie).
*AMA SE: arbeidsmatige activiteiten sociale economie. AMA SE biedt begeleide activiteiten aan op een werkvloer in de sociale economie voor mensen die nog niet klaar zijn voor betaald werk.
*Activeringstrajecten: traject waarin combinatie van werkacties en hulpverlening wordt aangeboden zodat de werkzoekende voorbereid kan worden op betaalde tewerkstelling
*Advies AMA Welzijn: specifiek advies voor mensen die, omwille van medische/psychische/psychiatrische/mentale/sociale drempels nog niet klaar zijn voor de arbeidsmarkt en nood hebben aan ondersteuning op vlak van welzijn.
*Dienst Gespecialiseerde Screening: lees hier het interview met de Dienst Gespecialiseerde Screening van VDAB.
Met welke andere diensten en professionals werken jullie samen?
Indien er nood is aan verdere screening, bijvoorbeeld in kader van het advies ‘AMA Welzijn’, dan zullen we de Dienst Gespecialiseerde Screening inschakelen. Deze dienst kan ook ondersteunen en bijvoorbeeld een assessment of testing doen met de klant, in kader van een aanvraag advies Individueel Maatwerk of Collectief Maatwerk.
Ook werken we samen met Team TOM*, een apart team binnen VDAB dat zich specifiek bezig houdt met de tewerkstellingsondersteunende maatregelen. Ze evalueren de adviezen die geformuleerd zijn door de VDAB-bemiddelaar intensieve dienstverlening en bekrachtigen deze indien van toepassing.
In kader van ondersteuning en begeleiding werken we samen met GTB* als het gaat over het advies AMA Sociale Economie of het advies Activeringstraject. Ook kan GTB ingeschakeld worden wanneer er nood is aan extra ondersteuning en bemiddeling op en naar de werkvloer of wanneer we extra informatie nodig hebben om de werkzoekende te oriënteren naar een nieuwe job, waarbij rekening wordt gehouden met medische drempels.
Daarnaast zijn er tal van andere partners: zo zijn er bijvoorbeeld de GLOW*-partners (waarbij de organisaties verschillend kunnen zijn naargelang de regio en aanbod) die onder andere langdurige stages op de werkvloer kunnen organiseren.
Of de lokale partnerschappen waar OCMW’s, gemeenten, VDAB en andere relevante dienstverleners (vb. CAW, CGG,…) samenwerken om personen met een complexe multiproblematiek te ondersteunen in hun traject naar o.a. werk.
Wijkwerken is ook een middel dat kan worden ingezet om mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt terug te laten wennen aan het ritme, aan samenwerken, aan zelfstandig zijn, … door hen enkele uren per week ervaring te laten opdoen dichtbij huis.
Afhankelijk van regio kan het aanbod van dienstverlenende organisaties verschillend zijn.
*Team TOM: lees hier het interview met Team TOM van VDAB.
*GTB: Gespecialiseerd Team Bemiddeling, helpt mensen met een beperking of gezondheidsprobleem om geschikt werk te vinden en te houden. GTB is een partner van VDAB. Lees hier het interview met GTB.
*GLOW: Groeien en Leren op de Werkvloer met focus op opbouw van competenties door de inzet van werkplekleren met een werkervaringsstage of individuele beroepsopleiding.
*Wijkwerken: als werkzoekende ga je max 60u per maand aan de slag in scholen, openbare diensten,… (Vroegere PWA-werking) en dit voor maximum 1 jaar.
Hoe komen mensen bij intensieve dienstverlening (IDV) terecht?
Mensen die zich online of telefonisch inschrijven als werkzoekende, kennen een eerste contact met de VDAB-servicelijn*. Het zijn deze mensen die een eerste inschatting maken bij wie de werkzoekende het best zal worden ondersteund en bijgevolg eventueel een afspraak inboeken bij de VDAB-bemiddelaar intensieve dienstverlening.
Kom je als werkzoekende je persoonlijk inschrijven in de werkwinkel van VDAB, dan zullen het de mensen van de basisdienstverlening zijn die je de weg naar de juiste ondersteuning wijzen.
Ook via lokale partnerschappen kan een aanmelding bij de VDAB-bemiddelaar intensieve dienstverlening plaatsvinden.
Het komt er op neer dat een werkzoekende zelf zich niet kan aanmelden bij een VDAB-bemiddelaar intensieve dienstverlening; het is steeds ofwel via de servicelijn, of via de mensen aan het onthaal van een VDAB-werkwinkel of via een organisatie waarmee een samenwerkingsverband is uitgebouwd.
*Contactgegevens servicelijn en adresgegevens werkwinkels VDAB: https://www.vdab.be/contact
Dank je wel, mevrouw Stroobants, voor dit interview!